Veiligheidsmaatregel Cangoo Buckle en Cangoo Noon

Cangoo stelt de hoogste eisen aan de kwaliteit en veiligheid van zijn bakfietsen. Uit ons eigen onderzoek is gebleken dat in sommige gevallen de modellen Cangoo Buckle en Cangoo Noon extra aandacht nodig hebben om blijvend aan onze strenge normen te voldoen.

Bij de las van het koppelstuk tussen het voor- en achterframe kunnen in uitzonderlijke gevallen haarscheurtjes ontstaan, wat op termijn kan leiden tot framebreuk. Hoewel dit slechts in enkele situaties voorkomt, nemen wij als fabrikant onze verantwoordelijkheid en laten we geen enkel risico toe. Daarom hebben we besloten alle Cangoo Buckle en Cangoo Noon bakfietsen proactief te inspecteren en te verstevigen met een frameklem. Totdat deze inspectie heeft plaatsgevonden, vragen we je om de bakfiets niet te gebruiken.

Je kunt een afspraak maken bij je dealer, waarna je de bakfiets op een veilige manier (max. 15 km/u en onbelast) naar de winkel kunt brengen voor controle en versteviging. Na deze aanpassing is de fiets weer volledig veilig te gebruiken.

Als blijk van waardering voor je medewerking bieden wij je namens Cangoo een gratis servicebeurt aan, die gelijktijdig met de inspectie bij de dealer wordt uitgevoerd.

De terugroepactie geldt voor de volgende modellen:

Cangoo Buckle (generatie 2021-2023) – SKU: E26701
Cangoo Noon (generatie 2021-2023) – SKU: E26702
Bekijk ook de FAQ van deze terugroepactie voor aanvullende informatie.

Waarom is deze veiligheidsmaatregel nodig?

Er is geconstateerd dat bij intensief gebruik haarscheurtjes kunnen ontstaan in de las van het achterframe bij het scharnierpunt. Dit kan in uitzonderlijke gevallen tot breuk leiden.

Welke modellen bakfietsen vallen onder deze maatregel?

De maatregel geldt voor de Cangoo Buckle- en Cangoo Noon modellen. Verkocht vanaf augustus 2021.

Wat houdt de veiligheidsmaatregel in?

Je dealer voert een inspectie, installatie en servicebeurt uit. Hierbij wordt een hoogwaardige RVS frameklem aangebracht op je bakfiets. Deze klem biedt permanente ondersteuning aan de constructie en zorgt ervoor dat het frame voldoet aan de nieuwe bakfietsnorm NEN-EN 17860-3. Daarnaast krijgt de je als consument een servicebeurt vergoedt door Cangoo en een veiligheidscertificaat overhandigd door de dealer.

Hebben zich al veel framebreuken gemeld en welke maatregelen hebben jullie genomen om dit aan te pakken?

Bij enkele Cangoo Buckle en Noon bakfietsen hebben we geconstateerd dat de las welke het voorframe en het achterframe verbindt gebroken is. Hiermee willen we geen risico nemen en installeren preventief op alle Buckle en Noon modellen een versteviging in de vorm van een frameklem.

Kunnen jullie de bakfiets niet ophalen en repareren?

De Cangoo Buckle en Noon modellen zijn verkocht door gespecialiseerde zaken die de officiële inspectie kunnen uitvoeren, de frameklem professioneel kunnen installeren en bovendien de servicebeurt direct kunnen uitvoeren. Daarna is de vakman ook in staat het veiligheidscertificaat aan consument te overhandigen.

Geldt deze maatregel voor alle fietsen of alleen voor bepaalde productiebatches?

De maatregel geldt voor alle Cangoo Buckle en Noon die vanaf augustus 2021 zijn geleverd.

Zijn er kosten voor mij verbonden aan deze maatregel?

Nee, Cangoo vergoedt de inspectie en installatie, bovendien vergoeden wij de fietsenwinkel een servicebeurt voor je bakfiets. Eventuele gebruikte materialen voor de servicebeurt worden niet vergoedt door Cangoo.

De frameklem is op mijn fiets aangebracht, wat nu?

Wanneer de dealer de inspectie, installatie en servicebeurt heeft uitgevoerd kun je je bakfiets weer ophalen. Samen met de dealer onderteken je het veiligheidscertificaat en kun je weer normaal gebruik maken van je bakfiets.

Is er een garantie op de frameklem na de installatie?

De garantie blijft in stand voor je gehele fiets.

 

Is de inspectie verplicht?

Ja, de inspectie is verplicht om de veiligheid van de bakfiets te waarborgen.

Wat als de bakfiets al scheurtjes vertoont?

De dealer voert voor jou een inspectie uit en gaat in overleg met Cangoo om tot een passende oplossing te komen. Mocht je zelf onvolkomenheden constateren neem dan contact op met je dealer.

Is het gebruik van een Cangoo Buckle of Noon gevaarlijk?

Tot de inspectie, installatie en servicebeurt is uitgevoerd, verzoeken wij je om de fiets niet te gebruiken. Tot je een afspraak hebt met de dealer om de bakfiets hier te brengen, onbelast met een maximale snelheid van 15 km/u.

Kan ik mijn fiets nog wel naar de dealer rijden?

Ja, je kunt rustig (max. 15 km/u) en onbelast naar de dealer rijden voor inspectie.

Krijg ik een bewijs na de inspectie?

Ja, je dealer zal bevestigen dat de inspectie, installatie en service beurt zijn uitgevoerd en je ontvangt hiervoor een veiligheidscertificaat dat je samen met de dealer ondertekend.

Kan ik mijn bakfiets zelf verstevigen?

Nee, de inspectie, installatie en servicebeurt moeten door een erkende dealer worden uitgevoerd.

Kan ik na de inspectie, installatie en servicebeurt mijn fiets weer gebruiken?

Ja, na ontvangst van het veiligheidscertificaat kun je de bakfiets weer in gebruik nemen.

Wat als ik mijn bakfiets tweedehands heb gekocht?

De dealer die je fiets heeft verkocht is verantwoordelijk voor de inspectie, installatie en servicebeurt. Mocht u de oorspronkelijke verkoper niet kunnen herleiden, kunt u contact opnemen met Cangoo om lokaal een Cangoo dealer aan u te koppelen. Dit mag via email service@pmobility.com of telefonisch op 0416 205 205.

Krijg ik een vervangende bakfiets totdat ik mijn veiligheidscertificaat heb ontvangen?

In samenspraak met je dealer kun je kijken naar de mogelijkheden.

Ik heb mijn bakfiets niet meer nodig, wat moet ik doen?

Laat je bakfiets certificeren bij je dealer en daarna mag deze weer in gebruik genomen worden. Je kunt dan het certificaat doorgeven aan een eventuele volgende eigenaar.

Moet mijn dealer dit probleem oplossen of kom ik hiervoor bij Cangoo?

De fietsenwinkel is verantwoordelijk om voor jouw bakfiets de inspectie, installatie en servicebeurt uit te voeren. Wij ondersteunen de dealer voor de gemaakte kosten, en leveren de juiste materialen. Daarnaast vergoeden we een servicebeurt voor je bakfiets.

Mijn bakfiets lijkt op een Buckle en een Noon maar er staat geen Cangoo op.

Het design voor de Buckle en Noon zijn door meerdere merken op de markt gebracht. Het kan goed dat jouw bakfiets sterk op één van onze modellen lijkt. Neem hiervoor contact op met de winkel waar je de bakfiets hebt gekocht.

Ik heb een ander model bakfiets, hoe weet ik of deze veilig is.

Over andere, eerder geproduceerde bakfietsen hebben we geen reden tot zorg. Dit gaat om fietsen die al meerdere jaren op de weg zijn. Daarnaast blijven we de actuele collectie testen op eventuele onvolkomenheden waarbij we met alle fietsen voldoen aan de EN17860-3 norm die sinds september 2024 geldt.

Algemene voorwaarden - privacy